Stawiam na siebie.
Profilaktyka uzależnień behawioralnych
- Program „Stawiam na siebie. Profilaktyka uzależnień behawioralnych” jest realizowany przez Fundację Praesterno na zlecenie Krajowego Biura ds. Przeciwdziałania Narkomanii. Zadanie jest współfinansowane ze środków Funduszu Rozwiązywania Problemów Hazardowych, będących w dyspozycji Ministra Zdrowia. Celem programu jest zapobieganie e-uzależnieniom wśród uczniów w wieku 13-15 lat ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń związanych z nadużywaniem komputera i Internetu.
- program dla młodzieży (10 godzin lekcyjnych),
Strona www programu:
https://www.praesterno.pl/programy-biezace/stawiam-na-siebie-profilaktyka-uzaleznien-behawioralnych
Program przeznaczony dla młodzieży:
❶ przekazywanie wiedzy nt. uzależnień behawioralnych ze szczególnym uwzględnieniem uzależnienia od komputera i Internetu – strategie informacyjne, polegające na rzetelnym przekazywanie wiedzy nt. zagrożenia (zgodne z koncepcją, wg której brak wiedzy dotyczącej skutków jest odpowiedzialny za angażowanie się w dane zachowanie). Koncepcje strategii informacyjnych są niezbędne ale niewystraczające w celu zapobiegania angażowania się w patologiczne zachowanie (Gaś; 2005)[1];
❷ rozwój i wspieranie czynników chroniących – strategie edukacyjne polegające na rozwijaniu umiejętności psychospołecznych (zgodnie z koncepcją, wg której angażowanie się w dane zachowanie wynika z braku umiejętności adekwatnego zaspakaja potrzeb, a tym samym zaspakajania ich w sposób zastępczy, np. uciekanie przed problemami do świata wirtualnego);
❸ likwidowanie czynników ryzyka – strategie edukacyjne i strategie działań alternatywnych (poprzez rozwijanie innych, zdrowych zainteresowań).
Zestawienie tematyczne i krótki opis modułów programowych:
Spotkanie 1. „Dzień dobry”
Wprowadzeniu do programu, wspólne ustalenie zasad prowadzenia i uczestniczenia w zajęciach (na wzór kontraktu psychologicznego); wstępna analiza czym jest uzależnienie i od czego można się uzależnić (wprowadzenie do zagadnienia).
Aktywności: prezentacja, dyskusja, praca w grupach, zadanie domowe.
Spotkanie 2. „Uzależnienie od komputera/Internetu”
Czynniki sprzyjające nadużywaniu Internetu; niebezpieczeństwa; rodzaje aktywności; Internet a inne aktywności.
Aktywności: Mini wykład, mini quiz, praca w grupach, gra, kolaż.
Spotkanie 3. „Inne uzależnienia behawioralne na przykładzie hazardu”
Formy hazardu; krótkoterminowe i długoterminowe skutki uprawiania hazardu; informacje na temat czynników wpływających na angażowanie się w zachowania patologiczne ().
Aktywności: mini wykład, praca w grupach, gra, kolaż.
Spotkanie 4. „Wpływ społeczny”
Czym jest wpływ rówieśników, mediów, środowiska szkolnego; jak rozpoznać formy wpływu społecznego, jak się przed nimi bronić.
Aktywności: Scenka, dyskusja, gra, praca w grupach.
Spotkanie 5. „Co czuję, co myślę, co mówię”
Tematyka emocji i komunikacji; analiza komunikowania emocji – czym jest komunikacja werbalna a czym niewerbalna; jak prawidłowo rozpoznawać emocje własne i innych; jak sobie radzić z emocjami.
Aktywności: Scenka, dyskusja, gra, praca w grupach.
Spotkanie 6. „Nie, dziękuję”
Tematyka asertywności; rozumienie czym jest asertywność; praca nad jej rozwojem.
Aktywności: Scenka, dyskusja, ćwiczenia w grupach, Quiz.
Spotkanie 7. „Samoocena”
Analiza cech pozytywnych; umiejętności rozpoznawania cech pozytywnych; budowa samooceny; analiza wchodzenia w relacje z innymi.
Aktywności: Quiz, scenki i ćwiczenia w grupach, dyskusja, praca domowa;
Spotkanie 8. „Stres”
Emocje negatywne i praca ze stresem; wyrażanie uczuć negatywnych; radzenie sobie ze słabościami i stresem; konstruktywne manifestowanie negatywnych emocji.
Aktywności: Gra, ćwiczenia w grupach, dyskusja, praca domowa.
Spotkanie 9. „Problem to nie problem”
Tematyka umiejętności rozwiązywania problemów; konstruktywne rozwiązywanie problemów; przedefiniowanie problemu; myślenie (ćwiczenia) kreatywne; rozwijanie umiejętności unikania myśli katastroficznych, w tym, unikanie atrybucji wewnętrznej niepowodzeń i atrybucji zewnętrznej sukcesów – praca nad samooceną.
Aktywności - Ćwiczenia w grupach, dyskusja, praca domowa.
Spotkanie 10. „Co dziś, a co jutro”
Tematyka umiejętność konstruowania celów krótko i długofalowych.
Podsumowanie programu.
Aktywności: Ćwiczenia w grupach, dyskusja, ankieta.
Fundacja Praesterno
ul. Widok 22/30, 00-023 Warszawa
tel. (22) 621 21 99, (22) 621 28 98
e-mail biuro@praesterno.pl; www.praesterno.pl
Zadanie publiczne współfinansowane ze środków Funduszu Rozwiązywania
Problemów Hazardowych, będących w dyspozycji Ministra Zdrowia