Stawiam na siebie.
Profilaktyka uzależnień behawioralnych

  •      Program „Stawiam na siebie. Profilaktyka uzależnień behawioralnych” jest realizowany przez Fundację Praesterno na zlecenie Krajowego Biura ds. Przeciwdziałania Narkomanii. Zadanie jest współfinansowane ze środków Funduszu Rozwiązywania Problemów Hazardowych, będących w dyspozycji Ministra Zdrowia.  Celem programu jest zapobieganie e-uzależnieniom wśród uczniów w wieku 13-15 lat ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń związanych z nadużywaniem komputera i Internetu. 

- program dla młodzieży (10 godzin lekcyjnych),

Strona www programu:

https://www.praesterno.pl/programy-biezace/stawiam-na-siebie-profilaktyka-uzaleznien-behawioralnych

Program przeznaczony dla młodzieży:

❶ przekazywanie wiedzy nt. uzależnień behawioralnych ze szczególnym uwzględnieniem uzależnienia od komputera i Internetu – strategie informacyjne, polegające na rzetelnym przekazywanie wiedzy nt. zagrożenia (zgodne z koncepcją, wg której brak wiedzy dotyczącej skutków jest odpowiedzialny za angażowanie się w dane zachowanie). Koncepcje strategii informacyjnych są niezbędne ale niewystraczające w celu zapobiegania angażowania się w patologiczne zachowanie  (Gaś; 2005)[1];

❷ rozwój i wspieranie czynników chroniących – strategie edukacyjne polegające na rozwijaniu umiejętności psychospołecznych (zgodnie z koncepcją, wg której angażowanie się w dane zachowanie wynika z braku umiejętności adekwatnego zaspakaja potrzeb, a tym samym zaspakajania ich w sposób zastępczy, np. uciekanie przed problemami do świata wirtualnego);

❸ likwidowanie czynników ryzyka – strategie edukacyjne i strategie działań alternatywnych (poprzez rozwijanie innych, zdrowych zainteresowań).

Zestawienie tematyczne i krótki opis modułów programowych:

Spotkanie 1. „Dzień dobry”

Wprowadzeniu do programu, wspólne ustalenie zasad prowadzenia i uczestniczenia w  zajęciach (na wzór kontraktu psychologicznego); wstępna analiza czym jest uzależnienie i od czego można się uzależnić (wprowadzenie do zagadnienia).

Aktywności: prezentacja, dyskusja, praca w grupach, zadanie domowe.

Spotkanie 2. „Uzależnienie od komputera/Internetu”

Czynniki sprzyjające nadużywaniu Internetu; niebezpieczeństwa; rodzaje aktywności; Internet a inne aktywności.

Aktywności: Mini wykład, mini quiz, praca w grupach, gra, kolaż.

Spotkanie 3. „Inne uzależnienia behawioralne na przykładzie hazardu”

Formy hazardu; krótkoterminowe i długoterminowe skutki uprawiania hazardu; informacje na temat czynników wpływających na angażowanie się w zachowania patologiczne ().

Aktywności: mini wykład, praca w grupach, gra, kolaż.

Spotkanie 4. „Wpływ społeczny”

Czym jest wpływ rówieśników, mediów, środowiska szkolnego; jak rozpoznać formy wpływu społecznego, jak się przed nimi bronić.

Aktywności: Scenka, dyskusja, gra, praca w grupach.

Spotkanie 5. „Co czuję, co myślę, co mówię”

Tematyka emocji i komunikacji; analiza komunikowania emocji – czym jest komunikacja werbalna a czym niewerbalna; jak prawidłowo rozpoznawać emocje własne i innych; jak sobie radzić z emocjami.

 Aktywności: Scenka, dyskusja, gra, praca w grupach.

Spotkanie 6. „Nie, dziękuję”

Tematyka asertywności; rozumienie czym jest asertywność; praca nad jej rozwojem.

Aktywności: Scenka, dyskusja, ćwiczenia w grupach, Quiz.

Spotkanie 7. „Samoocena”

Analiza cech pozytywnych; umiejętności rozpoznawania cech pozytywnych; budowa samooceny; analiza wchodzenia w relacje z innymi.

Aktywności: Quiz, scenki i ćwiczenia w grupach, dyskusja, praca domowa;

Spotkanie 8. „Stres”

Emocje negatywne i praca ze stresem; wyrażanie uczuć negatywnych; radzenie sobie ze słabościami i stresem; konstruktywne manifestowanie negatywnych emocji.

Aktywności: Gra, ćwiczenia w grupach, dyskusja, praca domowa.

Spotkanie 9. „Problem to nie problem”

Tematyka umiejętności rozwiązywania problemów; konstruktywne rozwiązywanie problemów; przedefiniowanie problemu; myślenie (ćwiczenia) kreatywne; rozwijanie umiejętności unikania myśli katastroficznych, w tym, unikanie atrybucji wewnętrznej niepowodzeń i atrybucji zewnętrznej sukcesów – praca nad samooceną.

Aktywności - Ćwiczenia w grupach, dyskusja, praca domowa.

Spotkanie 10. „Co dziś, a co jutro”

Tematyka umiejętność konstruowania celów krótko i długofalowych.

Podsumowanie programu.

Aktywności: Ćwiczenia w grupach, dyskusja, ankieta.

 

 

Fundacja Praesterno

        ul. Widok 22/30, 00-023 Warszawa

         tel. (22) 621 21 99, (22) 621 28 98
     e-mail biuro@praesterno.pl; www.praesterno.pl

 

Zadanie publiczne współfinansowane ze środków Funduszu Rozwiązywania
Problemów Hazardowych, będących w dyspozycji Ministra Zdrowia