SZKOŁA PODSTAWOWA IM. BOHATERÓW WRZEŚNIA 1939 r.
W LISEWIE MALBORSKIM
ROK SZKOLNY 2024/2025
PROGRAM REALIZACJI WEWNĄTRZSZKOLNEGO SYSTEMU DORADZTWA ZAWODOWEGO DLA KLAS:
I-III
Tematyka działań |
Metody i formy realizacji |
Terminy realizacji działań |
Osoby odpowiedzialne za realizację działań |
Podmioty, |
Poznanie siebie |
„Poznajmy się” - gry i symulacje - zachęcanie uczniów do opisywania swoich zainteresowań, prezentowania ich w grupie |
wrzesień- listopad 2024 |
wychowawca, nauczyciel świetlicy |
|
„Mały artysta” - zajęcia plastyczne -umożliwienie uczniom prezentacji swoich zdolności (wystawy prac, występy) |
rok szkolny 2024/2025 |
wychowawca, nauczyciel świetlicy |
|
|
„To, co kocham” - zapoznawanie uczniów z zainteresowaniami innych ludzi |
rok szkolny 2024/2025 |
wychowawca, wychowawcy świetlicy |
Rodzice |
|
Systematyczne przekazywanie wiedzy o dziecku, jego umiejętnościach, zdolnościach, zainteresowaniach |
terminarz zebrań z rodzicami |
wychowawca, doradca zawodowy |
|
|
„Miasteczko zawodów” - cykl spotkań z przedstawicielami zawodów |
rok szkolny 2024/2025 |
wychowawca, doradca zawodowy |
rodzice, Policja, Straż Pożarna |
|
„Tablica zawodów” - centrum informacji edukacyjno-zawodowej |
rok szkolny 2024/2025 |
wychowawca, wychowawcy świetlicy, doradca zawodowy |
|
|
Świat zawodów i rynek pracy |
Spotkanie z przedstawicielami różnych zawodów |
rok szkolny 2024/2025 |
wychowawcy |
zaproszeni goście |
Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie |
„Kto Ty jesteś”? pogadanki - rozwijanie umiejętności dokonywania samooceny w kontekście ulubionych zajęć/przedmiotów |
rok szkolny 2024/2025 |
wychowawca, pedagog, psycholog |
|
„Być jak Sherlock Holmes” - burza mózgów - w poszukiwaniu źródeł wiedzy |
rok szkolny 2024/2025 |
wychowawca, doradca zawodowy |
|
|
Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych |
„Dzisiaj Jaś, jutro Jan” – drama, odgrywanie scenek „Kim chciałbym zostać?” |
rok szkolny 2024/2025 |
wychowawca |
|
IV-VI
Tematyka działań |
Metody i formy realizacji |
Oddziały/ Klasy |
Terminy realizacji działań |
Osoby odpowiedzialne za realizację działań |
Podmioty, z którymi szkoła współpracuje |
Poznawanie własnych zasobów |
„Ja, czyli kto?”- zajęcia warsztatowe dotyczące określania własnych zainteresowań i uzdolnień oraz kompetencji |
IV-VI |
wrzesień 2024 |
wychowawcy |
|
Poradnictwo indywidualne - testy predyspozycji zawodowych |
VI
|
rok szkolny 2024/2025 |
wychowawca |
|
|
Zajęcia związane z planowaniem przyszłości |
IV-VI |
Październik 2024 |
wychowawcy |
|
|
Systematyczne przekazywanie wiedzy o dziecku, jego umiejętnościach, zdolnościach, zainteresowaniach, predyspozycjach zawodowych |
zebrania z rodzicami klas IV-VI |
terminarz zebrań z rodzicami |
wychowawcy |
|
|
Rozmowy z rodzicami nt. rozpoznawania planów edukacyjnych i zawodowych uczniów |
IV-VI |
terminarz zebrań z rodzicami |
wychowawca |
|
|
|
„W zdrowym ciele, zdrowy duch” - zajęcia warsztatowe dot. samooceny stanu zdrowia psychicznego i fizycznego |
IV-VI |
Listopad 2024 |
wychowawcy, nauczyciele, pielęgniarka szkolna, pedagodzy, psycholog |
|
Świat zawodów i rynek pracy |
„Zawód w praktyce” - wizyty zawodoznawcze w zakładach pracy/ wizyty przedstawicieli różnych zawodów w szkole. |
IV-VI |
rok szkolny 2024/2025 |
wychowawcy, nauczyciele |
przedsiębiorcy, pracodawcy, zakłady pracy |
Zajęcia warsztatowe - posługiwanie się przyborami i narzędziami w sposób twórczy i odtwórczy |
IV-VI |
rok szkolny 2024/2025 |
nauczyciel techniki |
|
|
„Żyć, by pracować czy pracować, by żyć?”- zajęcia związane ze znaczeniem pracy w życiu człowieka w ramach lekcji wychowawczych |
IV-VI |
rok szkolny 2024/2025 |
wychowawcy |
|
|
Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie |
Rozmowa doradcza dot. indywidualnego sposobu nauki |
IV-VI
|
rok szkolny 2024/2025 |
wychowawcy, pedagog, psycholog |
poradnia psychologiczno-pedagogiczna |
„W świecie informacji” - pozyskiwania wiedzy z różnych źródeł (w tym źródeł internetowych) |
IV-VI |
rok szkolny 2024/2025 |
pedagog, psycholog, nauczyciel informatyki |
|
|
Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych |
Spotkanie z przedstawicielami zawodów - w miarę możliwość |
IV-VI |
rok szkolny 2024/2025 |
wychowawcy |
zaproszeni gości |
VII-VIII
Tematyka działań |
Metody i formy realizacji |
Oddziały |
Terminy realizacji działań |
Osoby odpowiedzialne za realizację działań |
Podmioty, z którymi szkoła współpracuje |
Poznawanie własnych zasobów |
„Ja, czyli kto?”- zajęcia warsztatowe dotyczące określania własnych zainteresowań i uzdolnień oraz kompetencji. Test osobowości |
VII-VIII |
wrzesień 2024 |
Doradca zawodowy, wychowawcy |
|
Konsultacje indywidualne dot. zainteresowań, zdolności, uzdolnień, kompetencji, predyspozycji zawodowych |
VII-VIII |
rok szkolny 2024/2025 |
nauczyciele, doradca zawodowy, pedagog, psycholog |
poradnia psychologiczno-pedagogiczna |
|
Systematyczne przekazywanie wiedzy o dziecku, jego umiejętnościach, zdolnościach, zainteresowaniach, predyspozycjach zawodowych |
zebrania z rodzicami klas VII-VIII |
terminarz zebrań z rodzicami |
wychowawca |
|
|
Zajęcia związane z planowaniem przyszłości |
VIII |
Październik 2024 |
doradca zawodowy |
Urząd Pracy |
|
Spotkanie dotyczące oferty szkół ponadpodstawowych |
VIII |
rok szkolny 2024/2025 |
doradca zawodowy |
szkoły ponadpodstawowe |
|
Świat zawodów i rynek pracy |
„Świat wokół nas” - wizyty studyjne celem porównania własnych zasobów |
VII-VIII |
Rok szkolny 2024/2025 |
wychowawcy, doradca zawodowy |
pracodawcy, przedsiębiorcy, zakłady pracy |
„Fair play” - etyka zawodu- pogadanki/zajęcia warsztatowe |
VII-VIII |
rok szkolny 2024/2025 |
Wychowawcy, doradca zawodowy |
|
|
Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie |
„I co dalej?” - zajęcia grupowe - analiza ofert szkół ponadpodstawowych |
VIII |
rok szkolny 2024/2025 terminarz zebrań z rodzicami |
wychowawca, doradca zawodowy, pedagog, psycholog |
OHP, UP |
Zajęcia grupowe - zapoznanie z zasadami rekrutacji do poszczególnych szkół ponadpodstawowych |
VIII i ich rodzice |
rok szkolny 2024/2025 term inarz zebrań z rodzicami |
wychowawca, doradca zawodowy |
szkoły ponadpodstawowe kuratorium oświaty, |
|
Udział uczniów w dniach otwartych |
VIII |
rok szkolny 2024/2025 |
doradca zawodowy, wychowawca, pedagog |
szkoły ponadpodstawowe |
|
Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych
|
Konsultacje indywidualne - motywowanie uczniów do udziału |
VII-VIII |
rok szkolny 2024/2025 |
doradca zawodowy, wychowawca, pedagog, nauczyciele, dyrektor szkoły |
|
„Być kowalem własnego losu” - rozmowy doradcze dot. celów i planów edukacyjno-zawodowych, Tworzenie CV oraz listu motywacyjnego. |
VII-VIII |
rok szkolny 2024/2025 |
doradca zawodowy |
|
|
„Wespół w zespół” – praca w grupach – temat: Instytucje wspierające |
VII-VIII |
Rok szkolny 2024/2025 |
wychowawca |
|
ODDZIAŁY PRZEDSZKOLNYCH:
Tematyka działań |
Metody i formy realizacji |
Terminy realizacji działań |
Osoby odpowiedzialne za realizację działań |
Podmioty, |
Poznanie siebie |
Określanie co dziecko lubi robić; co robi dobrze. Omawianie przykładów różnych zainteresowań;Umiejętne opowiadanie o sobie w grupie rówieśniczej. |
wrzesień |
wychowawca |
|
Udział w wybranych konkursach, występach artystycznych organizowanych przez szkołę |
cały rok szkolny |
|
|
|
Świat zawodów i rynek pracy |
“Dzień Nauczyciela”- rozmowa na temat pracy nauczyciela
|
październik |
wychowawca |
|
|
Odgrywanie różnych ról zawodowych w zabawie; podawanie nazw zawodów wykonywanych przez osoby w jego najbliższym otoczeniu opisywanie czynności zawodowych wykonywanych przez te osoby. |
cały rok szkolny |
|
|
|
Spotkania z osobami wykonującymi różne ciekawe zawody: policjant, strażak, pielęgniarka, inne. |
cały rok szkolny |
|
|
|
Współpraca ze szkolną biblioteką- poznanie pracy bibliotekarza |
|
|
|
Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie |
Udział w zajęciach przyrodniczych |
październik 2024 |
wychowawcy |
|
Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych |
”Kim chciałbyś zostać w przyszłość” - zajęcia poświęcone tematyce |
cały rok szkolny |
wychowawcy |
|